.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تخريب غيرقانوني خانه قاجاري در بابل
بخش زيادي از خانه قاجاري بابل که يکي از آثار مذهبي تاريخي مازندران است، در يک روز تعطيل تخريب و سبب اعتراض اهالي ميراث فرهنگي شد‎.

‎به گزارش شمال نیوز به نقل از روابط عمومي‌اداره‎کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، روز گذشته اداره اوقاف و امور خيريه بابل، خانه قديمي‌خليليان اين شهر را که به‌تازگي ثبت ميراث هم شده بود، تخريب کرد.

‎پس از اين اقدام غير متعارف و ضد فرهنگي که بدون هماهنگي سازمان ميراث فرهنگي اجرا شد، جمعي از فعالان اجتماعي، ميراث فرهنگي و يگان حفاظت ميراث فرهنگي در محل حاضر شدند و از ادامه تخريب جلوگيري کردند، ماموران نيروي انتظامي‌هم با تماس تلفني يگان حفاظت وارد محل شدند، در ادامه نيز پرونده‌اي تشکيل شد و تحقيقات مقدماتي در حال اجراست‎. ‎خانه خليليان که بين امام‌زاده قاسم (ع) و سه‌راه سنگ‌پل در بابل قرار دارد در تاريخ 25 آذرماه امسال ثبت ملي شد‎.

‎خانه قاجاري خليليان بابل ميراثي ماندگار از عهد قاجار محل برگزاري روضه و حضور علماي بزرگ از جمله مرحوم آيت‌الله بيکايي و مرحوم آيت‌الله ‌هادي روحاني بوده است که با وجود ثبت ملي بودن اين اثر مورد تعرض قرار گرفته است‎. ‎براساس ماده 558 قانون مجازات اسلامي «هرکس به تمام يا قسمتي از ابنيه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌هاي فرهنگي- تاريخي يا مذهبي که در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است، يا تزيينات، ملحقات، تاسيسات اشيا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب يا موجود در اماکن مذکور که مستقلا نيز واجد حيثيت فرهنگي- تاريخي يا مذهبي باشد، خرابي وارد آورد علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از يک تا 10 سال محکوم مي‌شود.»

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري مازندران با بيان اينکه ثبت نشدن در فهرست آثار ملي نبايد عاملي براي تخريب اثر تاريخي باشد، گفت: ما نبايد منتظر بمانيم که کسي جايي يا بنايي را تخريب کند بعد به فکر آن باشيم، بلکه بايد فضا را به‌گونه‌اي سنگين کنيم که کسي به ميراث تاريخي چشم طمع نداشته باشد‎. ‎دلاور بزرگ‎نيا با بيان اينکه تنها بخشي از ميراث تاريخي استان ثبت ملي شده است، اظهار کرد: آيا اين به آن معني است که بايد در تخريب ديگر آثار ثبت‌نشده شتاب کرد و داشته‌ها را نابود کنيم؟

وي ادامه داد: آيا حفاظت از آثار که هويت سرزميني ما، ريشه‌هاي کهن معماري و باورهاي سازندگان را در چنين بناهايي نشان مي‌دهد، کمتر از ساير موضوعات اهميت دارد‎. ‎مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري مازندران با اشاره به اينکه بين سازمان ميراث فرهنگي و سازمان اوقاف و امور خيريه براي حفاظت از آثار تاريخي تفاهم‌نامه‌هايي وجود دارد، بيان کرد: بي‌ترديد ميراث فرهنگي و اوقاف استان نيز دست در دست هم در اجراي اين تفاهمات پايبند بوده و در مقابل درک نادرستي که تعدادي افراد سودجو يا بي‌اطلاع از آثار تاريخي دارند، مي‎ايستند.

‎اين مسئول ادامه داد: يک اشتباهي وجود دارد و آن اينکه حتماً بايد يک اثري ثبت شود تا نسبت به حفاظت آن اقدام شود، اين در حالي است که 2 هزار و 500 اثر تاريخي در استان وجود دارد که تنها حدود 600 تا 700 مورد آنها در فهرست آثار ملي ثبت‌شده است و اشتباه بسياري از افراد اين است که آثار تاريخي و عرصه‌هاي باارزش تاريخي بايد ثبت ملي شود تا نسبت به حراست از آن اقدام شود.

‎معاون ميراث فرهنگي اداره‎کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري مازندران نيز با بيان اينکه اين اقدام اوقاف برخلاف قانون مصوب جمهوري اسلامي‌ايران است، گفت: خانه خليليان ثبت ملي شده است و هيچ کس حق تخريب و آسيب به اثري که به ثبت رسيده است را ندارد.

‎مهدي ايزدي اظهار کرد: تخريب بناهاي باارزش در هر پوششي خلاف قانون است و اگر اوقاف بدون هماهنگي و با نيت، کار تخريب را ادامه دهد خلاف قانون عمل کرده است.

‎وي ادامه داد: اين بناي تاريخي داراي معماري باارزش تاريخي است و به اداره اوقاف و امور خيريه بابل نيز اعلام کرده‌ايم که از تخريب آن بايد جلوگيري شود و درعين‌ حال بين اوقاف و ميراث فرهنگي استان براي حفظ و صيانت از آثار تاريخي تفاهم‌نامه همکاري منعقد شده است.

‎ايزدي با اظهار تأسف از تخريب بخشي از خانه تاريخي خليليان بابل تأکيد کرد: مسببان اين حادثه اگر افراد عادي هستند بايد به قانون معرفي شوند و اگر دستگاه اداري است بايد تابع ميراث باشند و به تفاهم‌نامه‌ها پايبند باشند‎. ‎وي با بيان اينکه به اداره اوقاف و امور خيريه بابل نيز ثبت ملي شدن خانه خليليان اعلام‌شده است، متذکر شد: بخشي از خانه خليليان حسينيه است و در ماه‌هاي خاص سال نظير محرم در آن مراسم مذهبي و روضه برپا مي‌شود.

‎معاون ميراث فرهنگي اداره‌کل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري مازندران ادامه داد: نظير خانه خليليان بابل، خانه نبويان در آمل است که بخشي از آن حسينيه است و در آن مراسم مذهبي برپا مي‌شود و با کمک اوقاف نسبت به حفظ آن اقدام شده است.

‎معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري کشور نيز هفته گذشته در نامه‌اي به استاندار مازندران خواستار مراقبت از اين اثر شد.

‎در نامه مسعود سلطاني‌فر آمده است: در اجراي بند(ج) ماده واحده قانون تشکيل سازمان ميراث فرهنگي کشور مصوب 1364 مجلس شوراي اسلامي‌و بند ششم ماده سوم قانون اساس‌نامه سازمان ميراث فرهنگي کشور مصوب 1367 مجلس شوراي اسلامي‌مبني بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غيرمنقول فرهنگي ـ تاريخي کشور در فهرست آثار ملي و فهرست‌هاي ذي‌ربط، مراتب ثبت اثر فرهنگي خانه خليليان واقع در استان مازندران، شهرستان بابل، بخش مرکزي، شهر بابل، بين امام‌زاده قاسم (ع) و سه‌راه سنگ‌پل، کوچه‌هادي 16 که پس از طي تشريفات قانوني لازم به شماره 31368 مورخ 25/9/1394 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده، ابلاغ مي‌شود‎.

‎اين اثر تحت حفاظت و نظارت اين سازمان است و هرگونه دخل و تصرف يا اقدام و عملياتي که منجر به تخريب يا تغيير هويت آن شود برابر مواد 558 لغايت 569 از کتاب پنجم قانون مجازات‌هاي اسلامي، تعزيرات و مجازات‌هاي بازدارنده، جرم محسوب مي‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌هاي قانوني مي‎شود همچنين مرمت و بازسازي اثر صرفاً با تاييد و نظارت اين سازمان ممکن مي‎شود‎.‎


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.098 seconds.